Terug op de boerderij - Reisverslag uit Kingston South East, Australië van Saskia Langelaan - WaarBenJij.nu Terug op de boerderij - Reisverslag uit Kingston South East, Australië van Saskia Langelaan - WaarBenJij.nu

Terug op de boerderij

Blijf op de hoogte en volg Saskia Langelaan

28 April 2013 | Australië, Kingston South East

Heey

Ik ben dus ondertussen weer op de boerderij beland, ja idd, dezelfde als in december en januari! :)

Daarvoor in Melbourne geweest, waar ik eigenlijk niet veel gedaan heb vooral omdat ik verkouden was en niet verkouden bij de Lachie en Amanda en hun twee 'baby's' aan wilde komen. Dus lekker veel geslapen, beetje gerelaxt voordat ik aan het werk moest en niet te vergeten: heel veel souvenir-geshopt :) Ze hebben daar zo'n grote markt, zal ik vast 5 maanden geleden al verteld hebben maar toch, met groente, fruit, kleding, ennnn souvenirs!! :) Nouja, ik en markten is altijd een geweldige combinatie (niet perse qua geld, maar je kan niet alles hebben), dus heb me daar wel een aantal middagen vermaakt

Daarna een bus genomen naar Bordertown waar ik door Lachie opgepikt werd, waarna we naar Amanda's ouders gingen waar zij en de kids al waren en de rest van de familie (broer en zus met aanhang) later ook kwam. Hannah is aardig gegroeid, zegt veel meer of nouja meer dat verstaanbaar of begrijpelijk is, rent gecoordineerder en al dat soort dingen, geweldig! Het eerste half uur was ik natuurlijk wel een beetje eng, maar daarna waren we betere vriendjes dan dat we een paar maanden geleden waren. Misschien ook wel omdat pa en ma hun aandacht moeten verdelen over twee kinderen en ik de baby toch niet echt melk kan geven (en geen luiers doe/hoef te doen) en daardoor dus vaker tijd heb om met haar te spelen ;) De baby, Rosie, is echt een schatje! Heerlijk stil totdat er iets is, dus heerlijk rustig en lief.

Deze week heb ik al twee dagdelen op moeten/mogen passen, vooral op Hannah, omdat Rosie toch niet wegloopt en op dingen klimt ;) En verder ben je natuurlijk 's avonds ook wel met de kids bezig.

Verder wel aan het werk met de schapen, weer nieuwe dingen gezien en geleerd. Omdat het hier nog steeds vrij droog is (de grond dan, het regent regelmatig) voeren we de schapen extra. Ik heb nog geen hooi uitgevoerd met de tractor, kan misschien nog komen, maar ik ben vooral bezig om graan uit te voeren. Wel grappig, waar ze gewoonlijk wegrennen voor een auto komen ze nu massaal op je af omdat ze de voedertrailer zien.
Ook hebben ze nu de schapen onderworpen aan zwangerschapstesten wat we volgende week nog twee dagen zullen doen. Leuk om dat ook mee te maken! Ze steken hier niets in de schapen zoals ze dat met de koeien deden, dit gaat op de 'normale' manier met een echoapparaat onder de buik. Het is alsnog massa'productie', we hebben er 600 in 3 uur gedaan en 2000 per dag zou normaal zijn maar bij deze schapen hadden we veel kleine groepjes omdat het de kunstmatige inseminatie groep was die dus op donorram waren gesorteerd en er blijken nog verschillen te zijn tussen rammen ook: sommigen hadden meer tweelingen, anderen meer niet-zwangeren of laat-zwangeren, waarbij dat laatste eigenlijk ook betekent dat het sperma van de donorram z'n werk niet heeft gedaan maar dat het van een eigen ram is die later in deze groep erbij is gezet om toch lammeren te krijgen die dan niet mee zullen doen aan het onderzoek (zie verslag van een paar maanden geleden). Sommigen duwen ze in de laan en naast het hokje waarin een man in een tent op een scherm zit te kijken. Ik heb vooral naast hem gestaan en de schapen bepaalde kleuren stippen gegeven om duidelijk te maken of ze zwanger zijn van een tweeling, laat zwanger zijn geworden of niet zwanger zijn. Nu vragen jullie je natuurlijk af of er geen gewone zwangerschappen zijn, die zijn er wel, maar krijgen geen kleurtje en worden gewoon gelijk van de rest afgescheiden. Daarna scheiden we die drie kleuren van elkaar omdat die verschillende voedselbehoeften hebben.
Daarnaast vooral kleine dingen gedaan zoals schapen scheiden omdat een deel verkocht werd, hekken repareren nadat schapen eroverheen waren gesprongen (die zijn nu gelukkig verkocht, haha), een paar schapen drenchen (medicijn in de keel spuiten) en gaten graven om een lek te kunnen repareren.

Donderdag was ANZACday, die rare Australiers (en Nieuw-Zeelanders) vieren het dat ze de oorlog in gingen in WO I. Toen zijn we naar een ander gezin geweest met twee zoons, erg gezellig, maar wat ben ik blij dat ze hier dochters hebben, zo luid en aggressief die jongens waren en dan waren ze pas 1,5 en 4.
Vrijdagavond heb ik een beetje bijgepraat met Alina en Janina die hier ook weer zijn voor iets meer dan een maand, wel grappig! Dus uit eten met hun, Josh (Alina's vriendje en reden dat ze hier weer zijn denk) en Kingsley en Ann.
Zaterdag met Amanda en de kids naar het sportpark gegaan, nee nog steeds niet begonnen met sporten :P Hier netball en Australian Football gekeken, dus eigenlijk weer twee sporten geleerd. Netball is een soort van korfbal, maar dan toch met een basketbal-net, vandaar netball, en is eigenlijk net geen handbal, geen korfbal en geen basketbal, haha, dan weten jullie het wel ;) Footy is uiteraard net zoiets als American Football, maar dan anders, altijd schoppen of uit je hand slaan (je mag niet gooien) en iets minder lichamelijk. Weer een gezellige dag met Amanda's familie.

Ik heb het alweer erg naar m'n zin hier, het voelde toch een beetje als thuis komen :) M'n Australische thuis dan.
Ennn ik heb eindelijk m'n vlucht geboekt, op 31 mei zal ik weer in Nederland zijn!! :) Jaja, hoe erg ik het hier ook naar m'n zin heb, stiekem vind ik het ook wel leuk om weer naar huis te gaan en jullie al mijn verhalen persoonlijk te kunnen vertellen! :) :) :)

Xx

• 28 April 2013 - 11:39

Mip:

Hoi Sas, Laat ik nu een keer de eerste zijn die reageerd. haha Die andere vakantiegangers lliggen natuurlijk nog op 1 oor. fijn dat het niet tegenvalt nu je weer terug ben bij de schapen. Kon ook eigenljk niet. geniet nog maar lekker een maandje van de fam daar. Daarna moet je het weer met ons doen.
    Groetjes en een dikke dus Mip

• 28 April 2013 - 12:52

Moon:

Joehoe 2 de!!!!
    Tja wij zijn ook gewoon wakker;) ojee de laatste weekjes zijn getellt, maar kan me voorstellen dat je je ook weer op nederland verheugt! geniet er nog effe van, werk niet te hard!
    We zien elkaar dan in Juni!
    xie moon

• 28 April 2013 - 18:32

Cock:

He ik zal de rij sluiten als derde
    Geweldige reis.leuk dat je weer bij de boer ben waar je eerder zat
    Geniet van het laatste maandje boerin zijn.
    Doe iedereen daar de groeten
    Cock

• 29 April 2013 - 08:51

Joke:

Hoi Sas,
    Wat geweldig allemaal. Leuk ook dat je weer terug bent bij de boer en zijn gezin.
    En wat wordt het als je weer hier bent? Eigen boerderij beginnen?
    Tot eind mei!
    x Joke

• 29 April 2013 - 17:24

Erika:

He Sas,
    Leuk hoor, nog even terug naar je aussies fam! En dan weer naar dat kleine kikkerlandje hier! Zal wel een hele omschakeling gaan worden. Nou ja, zo ver is het nog niet, nog lekker maandje boerin spelen. Veel plezier!
    Erika

• 29 April 2013 - 21:47

Trees:

Hallo Saskia.Leuk dat je weer terug bent bij je tweede "thuis".Ben benieuwd hoe je het straks weer in Nederland gaat ervaren.Geniet nog van de laatste maand daar en dan horen we de verhalen persoonlijk van je.Groeten Hans en Trees

• 03 Mei 2013 - 20:11

Nicolette Broersen:

wat een wereldreis maak je toch mee. eind mei weer naar huis in Holland. oost west thuis best zeggen wij. geniet er maar van neem het allemaal goed in je op. nooit vergeten.

• 07 Mei 2013 - 05:20

Annemiek:

hehe, eindelijk een reactie van je moeder. Jij hebt wel eens problemen gehad met internet, maar hier kunnen ze er ook wat van. Beloven ze op de camping supersnel internet, kunnen we nog net je verslag lezen, maar de fotoos deed hij al niet, en reactie komt op de hele site niet meer voor. Maar nu hebben we eens geen Koa camping genomen en veeel beter internet, dus eindelijk de reactie.
    Super dat je het weer zo naar je zin hebt, want als je er veel van verwacht, kan het ook wel eens tegenvallen, maar gelukkig is het weer super gezellig en leuk. Geniet er nog ff van en als ik thuis ben (nu ook al hoor) ga ik naar 31 mei uitkijken;)
    XXX je moeder

• 07 Mei 2013 - 05:36

Aad:

hoi sas, ook wij hebben eindelijk weer goede verbinding. hebben al veel gezien maar zal het niet halen bij jouw reis. heel veel andere dingen gezien dan de vorige keer met jullie wat het wel weer gaaf maakt. nu nog even naar san Francisco en dan zit het er voor ons alweer op. dan gaan we op jou wachten met al je verhalen en je bijbehorende fotoos. geniet nog van je tijd bij lachie en amanda met de kids.
    vanuit een vandaag voor het eerst regenachtig Amerika de groeten en een dikke knuffel. doe ook de groeten aan lachie en de rest. xxx